Uncategorized

Leest u altijd de kleine lettertjes bij het afsluiten van een verzekering?

De Nederlander geeft gemiddeld € 800,- op jaarbasis uit aan verzekeringen. Hier is de zorgverzekering nog niet eens bij meegenomen. Wij Nederlanders staan er dan ook om bekend dat we elk risico willen laten indekken. Zo beschikt bijna iedere Nederlander over een zorgverzekering, WA verzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en een opstalverzekering. Tegenwoordig kun je echter ook je huisdier of je fiets laten verzekeren. Elke verzekering kent zijn eigen voorwaarden en uit ervaring weten wij dat veel mensen deze kleine lettertjes niet doorlezen. In deze tekst gaan we het hebben over het belang van het lezen van de voorwaarden bij het afsluiten van een verzekering.

De gemiddelde Nederlander heeft geen zin om alle kleine lettertjes te lezen en vertrouwd er eigenlijk op dat het wel goed zit. Bij het afsluiten van een verzekering wordt er weinig aandacht besteedt aan het lezen van de voorwaarden, terwijl iedereen wel akkoord gaat met de voorwaarden (zonder te weten wat er eigenlijk in staat). Het probleem is dat veel mensen voor verassingen komen te staan op het moment dat de verzekering nodig hebben. Bepaalde zaken blijken toch niet zo goed verzekerd te zijn als men van te voren dacht, waardoor de geleden schade dus zelf moet betalen.

Wij kunnen er niet vaak genoeg op hameren om de voorwaarden goed door te lezen alvorens je ergens je handtekening onder zet. Anders weet je namelijk niet wat je ondertekent en dat kan je in de toekomst duur komen te staan. Je zou niet de eerste zijn die uiteindelijk zelf de rekening moet betalen, omdat je de kleine lettertjes niet goed hebt doorgelezen. Bij alle verzekeraars kun je de voorwaarden eenvoudig in PDF formaat van de website downloaden. In principe zijn de polissen in simpel Nederlands geschreven waardoor het voor iedereen begrijpelijk zou moeten zijn.

Als je om wat van reden dan ook de voorwaarden niet kunt of wilt doorlezen, kun je altijd een mailtje sturen naar de verzekeraar of een belletje plegen. De medewerker van de klantenservice kan jou meer vertellen over de dekkingen, vergoedingen en het eigen risico. Op basis van deze informatie kun je zelf bepalen of een dergelijke verzekering interessant voor jou is.

About the author

admin

Leave a Comment